Laatste zondag in Ulaanbaatar

26 april 2015 - Ulaanbaatar, Mongolië

Vanmorgen uitgeslapen na een geweldige dag in de natuur buiten de stad.

Vandaag konden we uitslapen! We zijn allemaal zelf wakker geworden, niemand die vandaag zei:”Good morning, rise and shine! It is six o’clock! Nee, vandaag mochten we allemaal blijven liggen.

Na het ontbijt, om elf uur, zijn we de stad ingelopen. Samen liepen we naar het grote plein waar de kinderen van Lotus Children Centre konden fietsen en in een elektrische auto konden rondrijden.

De leerlingen van De Hilt hadden extra zakgeld gekregen om zelf te kunnen lunchen en shoppen. Er werden veel cadeautjes ingeslagen voor het thuisfront en voor henzelf. Samenkomen deden we weer bij Café Amsterdam. Midden in de hoofdstraat. We hadden daar al diverse keren gezeten en wat gedronken. De stad was inmiddels bekend terrein voor de jongens en de dames.

De groepen werden verdeeld en shoppen maar. Na een uur waren ze allen samengekomen en liepen ze samen naar de Lovin Hut, een vegetarisch restaurant twee staten verderop. Helaas was deze gesloten. Twee deuren verderop zit een geweldige bakker waar een paar jongens al eerder geweest waren. Met z’n allen naar BonBon, zo heet deze bakkerij. Ze hebben daar samen gegeten en daarna weer terug naar Café Amsterdam. Daar hebben we samen die nieuwe aanwinsten bekeken, wat gedronken op het terras, in de zon. Daarna zijn we terug naar het Guest House gelopen. We hadden een schitterende dag, de zon scheen volop. Het was net als gisteren wel 25 graden geworden.

In het Guest House hadden we afgesproken dat de jongens en de meiden het restaurant voor vanavond uit mochten kiezen. Dit was zo gepiept, binnen een minuut wisten ook wij dat we naar Noodle House gingen vanavond. De meeste leerlingen hadden een trui aangedaan. Dat was maar goed ook want het is hier nog geen zomer! Het koelt flink af tot zelfs onder het vriespunt. Na het eten zijn we naar de bank gegaan om het geld te pinnen dat we morgen overhandigen aan Didi, de eigenaresse van het weeshuis.

We hebben drie cheques van 500.000,00 MNT. Dit geld is opgehaald door sponsoring en de Bag 2 School actie die gehouden is op De Hilt afgelopen maand. Morgen wordt de opening gehouden van de crossbaan met alle fietsen die we hebben gerepareerd. Dan zullen we ook de cheques uitdelen aan Didi.

Het project is meer dan geslaagd. Alle fietsen zijn gemaakt, de onbruikbare spullen zijn opgeruimd en afgevoerd, de keuken en het restaurant zijn gepoetst en de tafels in het restaurant zijn opnieuw voorzien van tafelkleden. Het terrein is nagelopen door de leerlingen en volwassenen en al het zwerfvuil dat over de schutting komt gewaaid is opgeruimd. De bibliotheek is opgeruimd, er is door Stanny, Rob en een paar leerlingen van De Hilt Engelse les gegeven, de Lotusshop is opgeruimd en gepoetst, de “ramp” is gemaakt en geverfd en er is op een fijne manier met de kinderen van Lotus omgegaan. We hebben samen gegeten, gespeeld, gesport en gewerkt. De groep leerlingen van De Hilt heeft het fantastisch gedaan.

Daarnaast hebben we deze twee weken een klein stukje van het land kunnen bekijken tijdens de weekenden. We hebben winter meegemaakt, lente en zelfs een klein beetje zomer. Elke werkdag om zes uur uit bed en om zeven uur wandelen naar het busstation om in de volle bussen naar het weeshuis te gaan. De leerlingen hadden ook snel in de gaten dat hier voor ouderen werd opgestaan. Wij pasten ons dan ook meteen aan en deden mee. Ook als er iemand op je tenen gaat staan geven de Mongolen elkaar meteen een hand. Dit hadden we snel in de gaten en ook dat gingen wij dan ook maar doen. Het was een geweldige ervaring en sommigen willen eigenlijk nog niet naar huis gaan. We zijn er net! Voor anderen zal het fijn zijn om te kunnen genieten van de vakantie die staat te wachten. We zullen woensdag aanstaande wel een gedeelte van de dag nodig hebben om te slapen.

Maar eerst maandag nog…

Fritz, Stanny, Rob en Tom

1. Geert Rosielle:
    26 april 2015
    Mooi om te lezen dat deze maatschappelijke stage weer zeer geslaagd is. Een hele belevenis met onvergetelijke ervaringen voor onze leerlingen. De inzet bij de werkzaamheden zoals het repareren van fietsen levert ook echt iets op voor de kinderen daar en dat was ook de bedoeling, iets betekenen voor een ander en dat is dus weer heel goed gelukt. Complimenten! Nu nog het overhandigen van de cheque met de opbrengst van de schoenenactie zoals we die op De Hilt hebben opgezet met alle leerlingen en ouders. Nog veel plezier de laatste dag, het afscheid zal best moeilijk zijn maar gelukkig wacht in Nederland een dik verdiende vakantie voor jullie. Wij zijn trots op onze Mongoliëgangers!
  2. Familie Koppens:
    26 april 2015
    Wat een bijzondere dingen hebben jullie gedaan en gezien! Super gaaf! Een hele goede terugreis gewenst! Groetjes Ron, Kim en Elke
  3. Marianne vaessen:
    26 april 2015
    Wat een mooi verslag weer, jullie zijn fantastisch, en wat hebben jullie deze mensen blij gemaakt, jullie hebben goed werk verricht, en laten een goede indruk achter. Ons rest nog heel veel dank door ons zo op de hoogte te houden, en een geweldig veilig thuiskomen, we zien er naar uit, Marianne Vaessen
  4. Wim:
    26 april 2015
    Wat is het voor het thuisfront toch geweldig om door jullie ZO bijzonder met prachtige, kleurrijke sfeervolle beelden en unieke verhalen op de hoogte gehouden te worden! De paarden doen me denken aan het boek: "De paardenjongen", wat zich ook in Mongolië afspeelt.Ook schitterend om in een Yurt te gast te zijn en een regionale maaltijd te genieten! Om maar te zwijgen over die overheerlijke noodles! (matje matje, dat wordt toch afkicken).
    Last but not least het enorme bedrag wat jullie morgen gaan overhandigen en de opening van de crossbaan. Wees supertrots op jezelf, wij zijn het in ieder geval.
    Het afscheid nadert, "partir c'est mourir un peu....". Doet pijn, jullie hebben zo'n intense band opgebouwd, vooral met de kiendjes, zo prachtig om te zien. En dat moet je achterlaten. Maar die rijke ervaring neemt niemand jullie meer af, neem je mee naar Nederland. Daar laat je alles nog eens de revue passeren.
    Skatjes, geniet nog van die laatste momenten, een hele goede rustige terugreis en een hele plezante welverdiende vakantie!
    Knuffel, Jacqueline
  5. Piet en ria:
    26 april 2015
    Geweldig om te horen wat jullie allemaal gedaan hebben voor de kinderen daar. Ze zullen jullie zeker gaan missen .Veel plezier met het geven van de cheque en de opening van de crossbaan.Verder een goede terugreis gewenst voor allen.
  6. Anja moeder joella:
    Beste mongoliegangers
    Ik neem mijn petje voor jullie af wat jullie daar allemaal gedaan hebben
    Jullie hebben die kinderen daar erg blij gemaakt
    Voor sommige zal het soms best zwaar geweest zijn maar jullie hebben een ervaring opgedaan die niemand ooit nog van jullie afneemt en waarop jullie zeker trots op mogen zijn
    Ik wens jullie een goede en rustige terugreis en dat jullie veilig in Nederland aankomen
  7. Stefan en joyce:
    26 april 2015
    Wat een ervaring voor jullie en ook voor ons om dit allemaal een beetje mee te mogen maken, super gedaan allemaal!! Een fijne en veilige terugreis! Tot snel mikey xx. Gr pap joyce en roxy
  8. Johan Vader Joella:
    27 april 2015
    Wat fantastisch was het om vanuit jullie pen en camera mee te mogen genieten van deze speciale reis naar Mongolië.
    Wat een prachtige foto's en mooie verhalen, ook soms best spannend. Een hele bijzondere en indrukwekkende reis zal het voor jullie allen zijn! geweest Een reis om niet te vergeten.

Ik wens jullie alle een veilige terugreis.
    Johan.
  9. Sonja Horter:
    27 april 2015
    Van hier uit weer heel erg genoten van jullie verhalen, mooie foto's en de vele ervaringen. Voor alle leerlingen, begeleiding, organisatie een pluim op jullie hoed. Geniet van de laatste uren samen zijn, goeie reis naar huis en van het warme welkom van familie en vrienden. Dit was een ervaring om nooit te vergeten.
  10. Robert ( vader van robert en Nico ):
    27 april 2015
    Even de verslagen nog een keer door gelezen en de foto's bekeken. Wat hebben jullie mooie dingen beleeft en gedaan! Als ik aan mensen vertel dat "de jongens " een maatschappelijke stage doen in een weeshuis in Ulaan Baatar, vragen ze altijd wat voor opleiding ze doen, als ik er op antwoord dat ze VMBO-T afronden, kijken de meeste me verbaasd aan..... en dat zegt alles over de inzet van De Hilt en zijn docenten! Al zal het allemaal nog wel even moeten bezinken, jullie hebben een fantastische ervaring opgedaan en kunnen dit meenemen in je verdere leven.

Geniet er nog even van!
  11. Sunny Geerings:
    28 april 2015
    TOP
    Geniet van de laatste dagen

Gr Sunny
  12. Rob Waals:
    28 april 2015
    Top wat jullie de afgelopen weken weer hebben gedaan! Heb het natuurlijk wel een beetje gevolgd ;) Ik herken veel van wat ik teruglees, wat het extra leuk maakte om jullie te volgen. Hopelijk is bij jullie het reizigersbloed ook een beetje gaan stromen na deze reis, dat was bij mij in ieder geval wel zo... Geniet van de laatste nachtje in Turkije, ik spreek jullie snel!

Grts Rob