Een doel nastreven

16 april 2015 - Ulaanbaatar, Mongolië

Op 16 april werden we rond 06:00 gewekt, zodat we konden aankleden en ontbijten. Dit gebeurde met z’n alle in de woonkamer. De sfeer is gezellig en we ontbijten met boterhammen en koffie/thee. Persoonlijk vind ik Black Thea verassend lekker, terwijl het bij de meeste andere het niet in de smaak valt.
Rond 07:00 hebben samen met de kinderen Solongo, Enkhee, Nyambayar en Ariunzul aanstalten gemaakt voor het vertrek naar het Lotus Children Centre. De groepje kinderen was rustig maar leuk om mee bezig te zijn. we hebben gereisd met de bus naar het Lotus Children Centre. Hierbij komt een overstap bij de Russische orthodoxe kerk in Ulaanbaatar. De volgende bus gaat naar Gachuurt waar we ongeveer 25 minuten lopen voor we aankomen bij het Lotus Children Centre. Ondanks de chaos die er heerst en het verkeer vind ik de reis boeiend en leuk.
Na aankomst in het Lotus Children Centre (rond 08:45) hebben we eerst iets gedronken om vervolgens gauw aan het werkt te gaan. Er waren drie taken van toepassing, die we onder groepjes hebben uitgevoerd. Deze groepjes bestonden uit de volgend mensen:

Groepje 1 (fietsen repareren): Nico, Robert, Remco, Fritz, Niels en Kevin.
Groepje 2 (fietsen slopen en container opruimen): Mikey, Tom, en Rob.
Groepje 3 (Opruimen en reorganiseren Lotus shop): Joëlla, Roos en Stanny.

Er is deze dag fanatiek gewerkt en veel klaar gekregen. Ik zat bij groep 1 en heb dus het meeste mee gekregen van het repareren van de fietsen (en steppen). Ik vond het persoonlijk leuk om de fietsen te repareren en grappig om te zien wat je kan maken van (zoals ik het zeg) een hoopje ellende. Ook was het leuk dat kinderen je hielpen en speelden met de onafgemaakte fietsen/steppen. Ik vond het geweldig om te zien op het moment dat je even niet oplette dat je al je gereedschap kwijt was, zelfs de fiets/step die bij je in reparatie zat. Ook viel het mij op dat de kinderen van jonge leeftijd (zelfs van 2,5 jaar) al behendig om konden gaan met het gereedschap. Tussendoor hebben we Didi ontmoet (de directrice van het Lotus Children’s Centre).Volgens mijn eerste indruk was dat ze aardig is, maar was ze duidelijk vermoeid van haar reis naar Taiwan. We hebben deze dag 8 fietsen en twee steps gerepareerd, de container opgeruimd, alle niet-bruikbare fietsen gedemonteerd en is de Lotus shop compleet opgeruimd en gereorganiseerd.
Rond 15:30 zijn we weer vertrokken richten Ulaanbaatar samen met 5 nieuwe kinderen. Deze heten Azaa, Bayartsetseg, Temuulin, Bilguun en Battashig. Ik vind ze vrolijk en levenslustige kinderen. En vind het leuk om met ze bezig te zijn. In plaats van dat we direct richting het Lotus Guest house gingen (wederom met de bus), gingen we direct richting een restaurant genaamd Broadway. Het eten was hier lekker en de sfeer gezellig. Nadat we hadden gegeten zijn we via het winkelcentrum naar het Guest house gegaan. Hier hebben we om de buurt ons opgefrist. En hebben de avond afgesloten met zijn alle in de woonkamer. Ondanks hier ieder zijn eigen ding deed om tot rust te komen was de sfeer relaxt en gezellig.

Groetjes,
Nico

1. Piet en ria:
    16 april 2015
    Hallo allen. Wat zijn jullie goed bezig zeg. Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen voor die kinderen. Erg dankbaar werk lijkt mij. En een mooie ervaring. Succes met het project. Groetjes aan ieder en speciaal aan Mickey.
  2. Cor en Amgalan:
    Hallo Nico,
    Een goed geschreven blog over wat jij en de anderen op een dag in het weeshuis hebben gedaan. Je stijl van schrijven is geordend en plezierig om te lezen. Wij kijken al weer uit naar het volgende verhaal. Veel plezier daar.
  3. Robert ( vader van robert en Nico ):
    17 april 2015
    Hallo Nico, leuk voor de kinderen dat je hun namen al kent, dat zullen ze wel fijn vinden. En ja, je staat er verbaasd van hoe goed een kind van jonge leeftijd kan " sleutelen " haha, je hebt je vadertje vaak genoeg " geholpen ", fijn om het samen te doen. Knap hoor, dat jullie nog zoveel fietsen kunnen maken, gezien de foto's. Goed bezig!! ps. Zwarte thee is hier in Nederland nog wel aan te komen, maar die yak op het balkon voor de melk en boter, geeft absoluut problemen. Veel plezier en de groeten aan iedereen!
  4. Sonja Horter:
    17 april 2015
    Weer een heel duidelijk en gezellig verslag over jullie werk en contact in 't kindertehuis. Geniet er ieder x van en volg jullie op de voet.
    Wat goed zeg, 8 fietsen en 2 steppen. Kinderen zullen heel blij zijn en misschien leren ook zij om de fietsen te maken, zodat ze allemaal blijven genieten van dit vervoersmiddel. Toegankelijk voor alle leeftijden. Opnieuw een fantastisch project. Voor jullie heel veel plezier
  5. Sunny Geerings:
    24 april 2015
    Leuk verhaal, goed bezig!