De verschillen

17 april 2015 - Ulaanbaatar, Mongolië

We staan elke dag om 6 uur op zodat we om 7 uur aan kunnen lopen om met 2 bussen naar Gachuurt te gaan. Omdat de eerste dag verschrikkelijk voor mij was vanwege het weer (veel sneeuw en erg koud) mag ik vanaf die dag dus 5x klagen per dag. Op de eerste dag in Mongolië is er al veel gebeurd. Voordat we naar café Amsterdam gingen, probeerde iemand mijn tas te stelen. Ik was gelukkig op tijd. Het bleek een meisje van mijn leeftijd te zijn wat ik eigenlijk niet had verwacht. Ik had namelijk een oude man of vrouw verwacht. Het Lotus Guest house lijkt van buiten op een vervallen oud gebouw zoals in een achterstandswijk. Echter ziet het er vanbinnen juist heel mooi uit. Veel restaurants zien er van buiten ook minder mooi uit dan van binnen. We hebben inmiddels in 2 toeristenrestaurants gegeten en in een Indiaas en Koreaans restaurant. Een paar dagen geleden zijn we onderweg naar een restaurant ook lastig gevallen door een man die continue geld wilde. Hij bleef ons maar achtervolgen, wat de kinderen van Lotus hier niet fijn vinden. Hij is toen aangesproken door iemand uit Mongolië die hem heeft laten stoppen.

Persoonlijk vind ik dat we een gezellige groep hebben. Iedereen praat met elkaar en tijdens het avondeten is het vooral erg gezellig. Ik ga persoonlijk in de avond best wel vroeg slapen omdat we veel doen op een dag waardoor de meeste in de avond al moe zijn. Het verkeer werkt hier heel anders dan in Nederland. Er zijn wel stoplichten maar mensen letten hier niet altijd op. Ze gaan gewoon wanneer ze de kans krijgen en toeteren als ze willen dat iemand sneller gaat. De bussen rijden hier ook veel harder en sneller dan in Nederland. De bussen komen ook niet op vaste tijden. Ze komen en gaan en als er geen bus staat, moet je wachten op de volgende. Gelukkig hebben wij de afgelopen 2 dagen niet langer dan 5 minuten hoeven te wachten. Op de woensdag hebben we ongeveer 20 minuten op een bus gewacht. Doordat er geen vaste bustijden zijn lijkt het alsof een bus veel sneller komt dan wanneer je wacht op een bus die op een bepaalde tijd komt.

Het aparte aan de mensen vind ik dat ze aan de ene kant alleen maar aan zichzelf denken en erg op zichzelf zijn (vanwege het verkeer en de manieren die ze hebben) maar aan de andere kant zijn ze ook sociaal en respectvol tegen anderen. Ze praten weinig tegen elkaar maar geven elkaar een hand als ze op elkaars tenen gaan staan. In de bus is het ook een kwestie van geld geven en een kaartje krijgen maar als iemand nog aan komt rennen, stoppen ze vaak wel. Verder wordt er veel geduwd en ingehaald maar er wordt (naar mijn weten) geen ophef hierover gemaakt. Morgen gaan we naar het 13de eeuws park waar we te zien gaan krijgen hoe mensen in Mongolië leefden in de 13de eeuw. Zondag gaan we naar een tempel en daarna gaan we naar de stad. We krijgen zakgeld waar we een souvenir van mogen halen. De laatste 2 dagen is het weer gelukkig erg meegevallen. Gisteren hebben de meeste van ons wel nog een thermolegging gedragen maar vandaag had volgens mij niemand een thermolegging aan. Komende week gaan we op de maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag nog naar Gachuurt om verder te gaan met het fietsproject en met de Lotus Shop en op de woensdag gaan we naar de zwarte markt. Samen met Roos en Stanny zijn we begonnen aan het opruimen van de Lotus Shop. We waren er met een aantal kinderen tot we ineens door hadden dat we opgesloten zaten! Roos en ik hadden het er al over dat we écht niet door het raam gingen klimmen, al deed een man die het slot kwam open breken wel. Hij heeft het slot open gebroken en na ruim een kwartier konden we gelukkig weer naar buiten. Volgend weekend gaan we nog een aantal excursies doen en dinsdagochtend (28ste) vertrekken we weer naar Nederland. Kortom heb ik het gezellig en vind ik Mongolië een mooi land voor toeristen, maar ik zou er zelf niet willen wonen. Mongolië heeft me laten realiseren hoe verwend we eigenlijk zijn in Nederland. Ik zou dit niet willen veranderen, maar ik heb wel veel respect voor hoe kinderen hier leven ondanks alle hulp die ze krijgen.

Joëlla

1. Birgit:
    Mooi verslag Joëlla!
    Fijn dat het zo'n gezellige groep is, kan ook bijna niet anders. En mooi om te lezen hoe jij tegen de mensen in Mongolië aankijkt. Wil je aan Robert en Nico doorgeven dat Anna een fantastisch slaapfeestje op school heeft gehad en de reisblog goed bij houdt..

Groetjes Birgit
  2. Johan Vader Joella:
    Lieve Joëlla.
    Een leuk reisverslag om te lezen.
    Nieuwe dingen ontdekken. in Mongolië Uitdagingen zoeken. het mee helpen Onwijs leuk, en stiekem soms ook een beetje eng, zeker met een gesloten deur.
    Maar al die nieuwe ervaringen maken het leven zoveel mooier! iets wat jou en alle anderen nooit meer ontnomen kan worden.

Ik wens jou en alle anderen nog heel veel plezier.
  3. Geert Rosielle:
    Beste Joella en andere leerlingen/reisgenoten van De Hilt,
    Goed te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben, ik ben erg onder de indruk van de mooi geschreven reisverhalen. Kunnen we straks gewoon bundelen, de mooie foto's erbij en dan als reisgids uitgeven:) Bij alle vergaderingen waar ik deze week ben geweest vertel ik vol trots over jullie verblijf in Mongolië en het fietsproject. De reactie is overal hetzelfde ' goh wat goed dat jullie dat doen'. Ondertussen zijn jullie nu al een week weg dus al bijna op de helft van stage. Nog heel veel plezier en mooie ervaringen in Mongolië, ook de groeten aan Stanny, Fritz, Rob en Tom.
  4. Robert ( vader van robert en Nico ):
    17 april 2015
    Verslavend hoor, die reisverslagen van jullie! We kijken er iedere dag naar uit en krijgen een heel goed beeld van wat jullie allemaal beleven en ik heb eens even door de foto's gebladerd, maar er word daar gewoon keihard gewerkt! Goed zo!

Robert, ik denk dat het wel gaat lukken om Oogerel te leren fietsen, toch?
  5. Anja moeder joella:
    Hoi Joella en alle reisgenoten
    Als je jullie verhalen leest is het net of wij ook in Mongolië zijn zo mooi en duidelijk zijn jullie verhalen
    Echt geweldig van jullie allemaal
    Joella ik hoor dat je maar 5 keer per dag mag zeuren misschien moeten we dat maar aanhouden als je straks weer in Helmond terug zijn
    Ik vind je verhaal heel goed en duidelijk begrijpelijk dat je niet daar zou willen wonen
    Maar ik denk dat het voor jou maar ook voor de andere goed is om te zien dat het niet overal zo is als bij ons
    Ik wens jullie nog heel veel
    Plezier en dat jullie nog veel zullen leren
  6. Arthur:
    18 april 2015
    Hee die Joëlla,
    Mooi en duidelijk verhaal. Ik ben best wel jaloers op jou ervaring. Geniet ervan en neem de ervaringen die je daar op doet mee voor de rest van je leven. Groetjes aan iedereen daar. Tuur.
  7. Sunny Geerings:
    24 april 2015
    goed dat je nu helemaal inziet hoe goed we het hebben nog veel plezier

Gr Sunny